Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Lecąc na trasę …

sobota, Styczeń 15, 2011

Wykonując loty czy to na lotnisku aeroklubowym, czy prywatnym lądowisku dobrze jest znać zasady ogólnie przyjęte w czasie wykonywanie operacji lotniczych. Wszelkie informacje związane z organizacją ruchu lotniczego na poszczególnych lotniskach oraz lądowiskach udało się zebrać w poradniku AIP.

Publikacja dostępna zapewne na aukcjach internetowych, wydawnictwach lotniczych i internecie. Co zawiera ta pozycja ? Znajdujemy alfabetycznie ułożone lotniska i lądowiska zgłoszone do rejestru lotnisk i lądowisk.

Jakie dane znajdujemy? Między innymi:

1. współrzędne geograficzne, wysokość n.p.m. lotniska,

2. opis pasa /długość, rodzaj nawierzchni, kierunek podejść do lądowania/,

3. informacje dotyczące możliwości postoju, hangarowania, dostępność paliwa,

4. numery tel. kontaktowych do osób zarządzających lotniskiem.

Dodatkowo publikacja zawiera graficzną informację jak drogi startowe, ich długość i kierunek użycia. Oto przykład:

Jak powinny wyglądać przygotowania do wylotu na trasę na inne lotnisko lub lądowisko?..Oto kilka przydatnych informacji, które pomogą nam w bezpiecznym wykonaniu zadania:

1. Oczywiście musimy określić cel naszej wyprawy. W lotnictwie ultralekkim zazwyczaj są to sąsiednie lotniska sportowe. Decydującym czynnikiem wpływającym na powodzenie naszego przedsięwzięcia jest pogoda. Tutaj do dyspozycji są serwisy internetowe jak ICM, IMGW i inne. W motolotniarstwie znaczącą rolę pełni dodatkowo pora dnia w której pokonywać będziemy zaplanowaną trasę.

2. Patrząc na mapę musimy wiedzieć, czy na trasie naszego przelotu nie ma przeszkód takich jak: poligony wojskowe, rezerwaty, strefy zakazane, strefy CTR, lotniska komunikacyjne, wojskowe. Oczywiście pojawienie się wymienionych nie dyskwalifikuje pomysłu przelotu, zmusza nas jedynie do „połamania” prostej przelotu w celu ich ominięcia.

3. Już po określeniu celu naszego wylotu zbieramy wszelkie potrzebne informacje na temat docelowego miejsca lądowania, a są to: dane nawigacyjne / współrzędne /, informacje dotyczące dostępności paliwa, ewentualnego hangarowania, bezpiecznego miejsca postojowego.

4. Potrzebne nam będą też informacje dotyczące organizacji latania na docelowym lotnisku / ustalony kierunek lądowania, wysokość kręgu nadlotniskowego, informacje o prowadzonych lotach, szkoleniach, skokach spadochronowych / i w tym miejscu dobrze jest wykonać telefon na lotnisko do osób, które mogą nam udzielić potrzebnych informacji.

5. Znając już odległość, którą mamy do pokonania musimy zweryfikować informacje dotyczące zasięgu naszego sprzętu biorąc pod uwagę siłę i kierunek wiatru. Na większych odległościach dobrze jest zaplanować międzylądowanie w celu odpoczynku i uzupełnienia paliwa na dalszą trasę. Na trasie naszego przelotu musimy określić też tzw. lotniska lub lądowiska zapasowe na wypadek pogarszających sie warunków meteo lub innych nieprzewidzianych sytuacji w powietrzu.

6. Musimy dokładnie znać tabelę wschodów i zachodów słońca na danym obszarze, co pozwoli na zaplanowanie powrotu jeszcze przed zachodem a najdalej lądowanie w 30-tej minucie po jego zachodzie.

Pamiętajmy o dokładnym zaplanowaniu powyższych punktów. Pomoże to nam w bezpiecznym wykonaniu zadania.

Dodaj komentarz